Kanał na Youtube Fanpage na Facebook


07-29-2020

Smaki

Kilka słów o owocach

Owoce jest to grupa produktów spożywczych, będąca anatomiczną częścią roślin – składają się najczęściej ze skórki, miąższu oraz nasion.

Wyróżniamy różne grupy owoców, różniące się budową poszczególnych elementów:

  • owoce pestkowe -  czereśnie, wiśnie, brzoskwinie, morele
  • owoce jagodowe - truskawka, jagoda, porzeczka, jeżyna owoce
  • cytrusowe - cytryna, pomarańcza, limonka
  • owoce tropikalne - banan, awokado, ananas, mango, kiwi
  • owoce śródziemnomorskie - figa, daktyl, pigwa, granat owoce leśne - borówka, żurawina, dzika róża, czarny bez
  • owoce ziarnkowe - gruszka, jabłko
  • orzechy - nerkowce, włoski, laskowe.

Poza ostatnią grupą owoców (orzechy), owoce cechują się niską zawartością suchej masy – podstawę stanowią węglowodany, natomiast w dojrzałych owocach głównie wyróżniamy cukry proste (ok. 5-20%), których najwięcej znajduje się w winogronach oraz daktylach.

Owoce stanowią także bogate źródło witamin: głównie witaminy C (najwięcej w owocach jagodowych np. truskawkach), w mniejszym stopniu witamin z grupy B.

Są one także bogatym źródłem błonnika pokarmowego – największe jego ilości znajdują się w grupie owoców jagodowych. Błonnik pokarmowy wspomaga pracę perystaltykę jelit, a także zwiększa uczucie sytości po posiłku – jest to niezwykle istotny element jadłospisów osób, które chciałyby zdrowo zadbać o linię.

Większość owoców charakteryzuje się niską wartością energetyczną (do wyjątków zaliczamy awokado, daktyle, orzechy oraz winogrona).

 Z tego powodu stanowią one doskonałe uzupełnienie diet dla osób dbających o linię, które nie chcą rezygnować ze słodkiego smaku.

 

Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia owoce powinno się spożywać najlepiej w postaci świeżej, nieprzetworzonej, w ilości około 100 gramów w ciągu dnia.

 

W naszej ofercie także możecie znaleźć desery, które zawierają owoce sezonowe.

Polecamy na upalną aurę: Delikatny sernik na zimno z truskawkami, malinami oraz jeżynami, oblane galaretką malinową

Tartę porzeczkową z kremem śmietankowym z bezą

Malinową panna cottę z musem jagodowym

 

I wiele innych….

Oczywiście w naszej ofercie znajdziecie także owoce w formie świeżej - filetowane lub w całości :) Dla wszyskich dbających o linię :)  

Aleksandra Tomczyk - dyplomowany  dietetyk

Źródła

1. Gawęcki J, Woźniewicz M, Produkty spożywcze jako źródło składników odżywczych, w:  Żywienie Człowieka. Podstawy Nauki o żywieniu pod red. J .Gawęcki  Wydawnictwo Naukowa PWN, Warszawa 2012, strony 357-359

2. Jarosz M. i wsp. Zasady Żywienia, Owoce, Normy dla populacji polskiej, Warszawa 2017






Lunch Service, ul. 11 Listopada 28b, 05-816 Michałowice / Warszawa, NIP: 822-10-06-608, tel. 22 578 08 80, E-mail: catering@lunchservice.com.pl

© Lunch Service 2019

Design & Software