Kanał na Youtube Fanpage na Facebook


08-28-2020

Smaki

5 powodów, dlaczego warto jeść kiszonki

W ciągu roku zdarzają się takie okresy, gdy nasz organizm szczególnie jest narażony na obniżenie odporności.

Standardowo odbywało się to na początku jesieni oraz wiosny. W obecnej sytuacji warto zainteresować się sposobami na budowanie kondycji naszej odporności na stałe. W tym przypadku podstawą jest zadbanie o zdrowszy tryb życia, a także o jakość naszej codziennej diety. Brzmi banalnie? Jednak są to elementy, które najłatwiej (albo i najtrudniej) można wcielić w życie. Wypoczęty człowiek, w którego harmonogramie dnia czy tygodnia znajdzie się czas na ulubioną aktywność fizyczną, a dodatkowo zdrowo się odżywia, jest mniej podatny na wszelkiego rodzaju infekcje.

Zdrowo się odżywia…co to właściwie znaczy? Podstawą zdrowej diety powinny być przede wszystkim warzywa i owoce. Są to bogate źródła witamin oraz składników mineralnych, które stoją na straży naszego zdrowia, piękna i witalności.

Teraz, mamy lato, niebawem początek jesieni – czas obfitujący w wszelakie dobra natury. Korzystajmy z nich, póki są najlepsze, najświeższe.

Co jednak zrobić w przypadku, gdy nie mamy już dostępu do lokalnie występujących warzyw ze względu na zakończenie sezonu na nie?  Na ratunek przybywają przetwory warzywne, kiszonki.

Dlaczego warto je jeść?

  1. Warzywa poddane kiszeniu stanowią nieoceniony składnik diety, który niemalże w każdym czasie, wzmocni naszą odporność. Są źródłem między innymi witaminy C, K, A, z grupy, a także składników mineralnych takich jak fosfor, magnez oraz potas. Witamina C wspiera naszą odporność, dzięki czemu jesteśmy mniej podatni na infekcje.
  2. Kiszonki uznaje się jako naturalny probiotyk, dzięki czemu mogą stanowić wsparcie podczas antybiotykoterapii, wspierają one rozwój korzystnej flory jelitowej, jednocześnie ograniczając wzrost mikroorganizmów chorobotwórczych.
  3. Szczepy probiotyczne zawarte w fermentowanych (kiszonych) warzywach mają także działanie przeciwnowotworowe.
  4. Każdy rodzaj warzyw- zarówno świeże jak i kiszone, stanowią także źródło błonnika, który powoduje zwiększenie uczucia sytości.
  5. Jest to szczególnie ważne dla osób, będących na dietach redukcyjnych. Wspomagają zmniejszenie poziomu cholesterolu we krwi.

Dbajmy o to, aby w naszej codziennej diecie pojawiały się różnorodne warzywa, także kiszonki – minimum 500 g dziennie. Dzięki temu łatwiej będzie nam zachować zdrowie oraz młodość. Nie będą potrzebne nam prawie żadne suplementy…chociaż jednak warto wykonać oznaczenie witaminy D6, aby mieć pewność, że nie mamy niedoboru (w tym przypadku konieczna jest suplementacja).

Aleksandra Tomczyk

 

Źródła:

  • Red. Jarosz M., Normy Żywienia dla populacji Polsk ihttps://ncez.pl/upload/normy-zywienia-dla-populacji-polski-2017.pdf, 2017
  • Trząskowska M., Żerańska E., Zastosowanie bakterii probiotycznych, 2002





Lunch Service, ul. 11 Listopada 28b, 05-816 Michałowice / Warszawa, NIP: 822-10-06-608, tel. 22 578 08 80, E-mail: catering@lunchservice.com.pl

© Lunch Service 2019

Design & Software