Kanał na Youtube Fanpage na Facebook


06-29-2016

Zdrowie

Na Suszone słodkości

Dawniej w domowej spiżarni nie brakowało suszonych na słońcu  lub ciepłym piecu owoców. Z dzieciństwa pamiętamy może jeszcze sznury cieniutkich plastrów jabłek czy gruszek, które wisiały nad babciną kuchnią, a potem trafiały do wigilijnego kompotu. W wiejskich gospodarstwach były nawet specjalne suszarnie, gdzie suszono owoce, a także ciepłym dymem z liści buku lub grabu podwędzano śliwki. Czasami na lokalnych targach można jeszcze spotkać zawinięte w chustę starsze panie, które tuż przed Bożym Narodzeniem sprzedają wędzone śliwki z pestką. Ich aromat zmienia wigilijny kompot w niepowtarzalny napój.

Suszone owoce to wspaniały zapach i słodki smak, który wzbogaca desery, sałatki i mięsa, a przy okazji duża dawka witamin i minerałów, których zwłaszcza zimą nam brakuje.

Oto właściwości, trzech najbardziej popularnych suszonych owoców.

Śliwki – ze wszystkich owoców, śliwki są najbogatsze w antyoksydanty, które neutralizują szkodliwe wolne rodniki chroniąc nasze komórki przed zniszczeniem i procesami starzenia. Jedząc śliwki dostarczamy organizmowi beta-karoten, potas, żelazo i błonnik. Naturalne substancje przeczyszczające przywracają nasz układ trawienny do równowagi, a duża zawartość potasu pomaga w utrzymaniu dobrego poziomu ciśnienia.

Można je jeść jako przekąskę, dodawać do deserów, ciast, mięs i płatków. I koniecznie do bigosu i kompotu z suszu.

Morele – pomagają nam zachować młodość, zawarty w nich beta-karoten chroni skórę i płuca przed niszczącym je utlenianiem. Zawierają likopen, jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy zapobiegający odkładaniu się tłuszczu w arteriach i mający silne działanie przeciwnowotworowe. Dzięki bogactwu błonnika wspomagają oczyszczanie organizmu z końcowych produktów przemiany materii. Dobrze smakują z serami pleśniowymi, jako dodatek do porannej owsianki czy jaglani, a także w daniach z kuskus i kurczakiem.

Żurawina – te cierpkie owoce wzmacniają naszą odporność, bo są skarbcem witaminy C. Mają także właściwości antybakteryjne – medycyna ludowa od dawna znała ich lecznicze działanie w infekcjach układu moczowego i przeciwdziałanie powstawaniu kamieni nerkowych. Dziś wiemy także, że zawarte w żurawinie bioflawonoidy zapobiegają chorobom serca. Żurawina polecana jest wszystkim, a szczególnie seniorom, bo chroni organizm przed chorobami, które pojawiają się z wiekiem.

Uwaga! Kupując suszone owoce zwracajmy uwagę na substancje dodatkowe – producenci poddają je często siarkowaniu (aby zachowały piękny kolor), dodają olej lub cukier, żeby ładnie wyglądały. Jest to zupełnie niepotrzebne. Wybierajmy owoce bez dodatków, które są niestety droższe (co za paradoks!), mniej kolorowe, ale smaczniejsze, zdrowsze, a w przypadku nie siarkowanych moreli dużo słodsze.






Lunch Service, ul. 11 Listopada 28b, 05-816 Michałowice / Warszawa, NIP: 822-10-06-608, tel. 22 578 08 80, E-mail: catering@lunchservice.com.pl

© Lunch Service 2016

Design & Software